Arvot eivät voi olla vain sanoja – ne kertovat toiminnastasi
Suutarin lapsilla ei ole kenkiä? Arvojen osalta nyt on.
Bookbeat suositteli minulle kuunneltavaksi Leena Ståhlbergin kirjaa ”Kohti omannäköistä yrittäjyyttä”. Hyvä kirja, ja joiltain osin jopa tunsin että se olisi voinut olla minun kirjoittamaani. Kirjan arvopohdinta sysäsi minut oman yritykseni arvopohdiskeluihin. Sinänsä huvittavaa, että olen itse sparrannut muita yrittäjiä pohtimaan omia arvojaan, mutta itse en ollut vielä kovin vakavasti ole sitä oman yritykseni kohdalla tehnyt. Selittelen itselleni tietysti että olen vielä niin alussa… Silloinhan se on todella tärkeää, jotta yrityksen identiteetti syntyy!
Arvoissa on kysymys niistä asioista jotka tuntuvat itsestä luontevilta ja joiden mukaisesti eläessä viihtyy ja voi hyvin. Yrittäjänä toimiessa on luonnollista. että oma liiketoiminta muovautuu omien arvojen mukaiseksi. Yrityksen arvot näkyvät brändissä, asiakkaiden kohtaamisessa, tuotteessa ja palvelussa ja tietysti markkinointiviestinnässä.
Jos arvona on vastuullisuus, yritys ei voi käyttää lapsityövoimaa tai hankkia epäeettisesti tuotettuja tuotteita. Arvojen mukaisen toiminnan pitää siis olla totta – kuvaus siitä millaisten arvojen mukaan yritys toimii arjessa. Suuressa yrityksessä onkin erityisen tärkeää, että uudet työntekijät perehdytetään toimimaan arvojen mukaisesti ja tuodaan jokaisessa työtehtävässä esiin arvojen mukainen toiminta. Arvokirjan tulisikin olla osana perehdytysohjelmaa jokaiselle tyntekijälle.
Leena Ståhlbergin kirjassa tuodaan esiin myös työpahoinvointi, johon yleisimpänä syynä on arvoristiriita. Tällöin työntekijän omat arvot ovat ristiriidassa yrityksen toiminnan kanssa. Yksityisyrittäjänä voin sanoittaa yritykseni arvot täysi oman toimintani mukaisesti ja niin teinkin. Omassa toiminnassani ja asiakkaiden kohtaamisessa minulle tärkeitä asioita nousi esille monia.
Kokosin niistä itselleni ominaisimmat ja listasin ne tähän.
ASIAKAS: Toimintani keskiössä on ihminen. Palvelen asiakasta ja asiakkaan asiakkaalla on tärkeä rooli. Minua puskee eteenpäin halu auttaa ja iloitsen asiakkaan myynnin kasvusta.
KEHITTYMINEN: Olen jatkuvasti kiinnostunut muutoksista ympärilläni. Olen tiedonjanoinen ja perehdyn asioihin. Digimarkkinoinnissa perehdyn uusiin kanaviin ja niiden toimintaan.
VASTUU: Olen aikuinen ja toimin aikuisten kanssa. Pidän lupaukseni ja kommunikoin selkeästi.
POSITIIVISUUS: Olen ikuinen optimisti ja toimin rohkeasti kokeillen. Luotan tulevaisuuteen.
KÄYTÄNNÖLLISYYS: Ajattelen aina käytännön kautta maalaisjärjellä ja yritän löytää selkeän tavan selittää asioita.
Kyselen usein tekoälyltä mitä mieltä se on eri asioista. Arvoista kyseltyäni sain listan yleisimmistä yritysten arvoista ja niiden merkityksestä toiminnassa:
”Rehellisyys: Toimia avoimesti, oikeudenmukaisesti ja totuudenmukaisesti kaikissa tilanteissa.
Vastuullisuus: Kantaa vastuuta ympäristöstä, yhteiskunnasta ja sidosryhmistä sekä tehdä kestäviä päätöksiä liiketoiminnassa.
Innovaatio: Pyrkiä jatkuvasti uusiin ideoihin ja parantaa tuotteita, palveluita ja prosesseja.
Laatu: Tavoitella huippulaatua kaikessa tekemisessä ja tarjota asiakkaille arvoa.
Asiakaslähtöisyys: Kuunnella asiakkaiden tarpeita ja pyrkiä tarjoamaan heille parasta mahdollista palvelua.
Tiimityö: Tehdä yhteistyötä ja tukea toisia tiimin jäseniä saavuttaakseen yhteiset tavoitteet.
Monimuotoisuus ja inklusiivisuus: Arvostaa erilaisia taustoja, näkökulmia ja taitoja ja luoda avoin ja inklusiivinen työympäristö.
Kestävä kehitys: Edistää ekologista ja sosiaalista kestävyyttä liiketoiminnassa ja päätöksenteossa.
Inhimillisyys: Käsitellä työntekijöitä, asiakkaita ja yhteisöjä kunnioituksella ja empatialla.
Avoimuus ja avoin viestintä: Jakaa tietoa avoimesti ja olla valmis vastaanottamaan palautetta ja parannusehdotuksia.
Luovuus: Kannustaa työntekijöitä ajattelemaan rohkeasti ja löytämään uusia ratkaisuja ongelmiin.
Sitoutuminen laatuun: Tehdä jatkuvasti parannuksia ja pyrkiä ylittämään odotukset.
Kunnioitus: Käyttäytyä toisia kohtaan kunnioittavasti ja arvostavasti.
Nopeus ja joustavuus: Toimia tehokkaasti ja joustavasti muuttuvissa tilanteissa.
Eettisyys: Noudattaa korkeimpia eettisiä normeja liiketoiminnassa.
Nämä ovat vain muutamia esimerkkejä arvoista, joita yritys voi omaksua. On tärkeää, että yrityksen arvot heijastavat sen kulttuuria, tavoitteita ja sitoutumista toimimaan vastuullisesti ja eettisesti.”
Arvoista puhun valmennuskurssilla Markkinoinnin perustukset kuntoon. Tutustu sisältöön ja liity jonotuslistalle, se ei sido sinua mihinkään.
Arvokkain terveisin, Piia-Riina